Bucak ile kol kola “temiz ve demokratik” siyaset

.

Vahap Coşkun

Sedat Edip Bucak sembol bir isim! O, bir “aşiret reisi” denip geçilebilecek bir şahıs değil; o bir “marka” ve bu marka herkese çok şey anlatır, özellikle de Kürtlere. Genel Türkiye kamuoyu Bucak’ı daha ziyade Kasım 1996’da Balıkesir-Susurluk’ta meydana gelen trafik kazası ile tanır. Bucak, devlet merkezli karanlık ilişkilerin göbeğinde yer alır. Kürtler için ise Sedat Bucak ismi, Mehmet Ağar ile özdeşleşen 1990’ları hatırlatır; Kürtlere reva görülen baskıyı ve kendini hukukla bağlı saymayan bir devletin ne kadar zalimleşebileceğini sembolize eder.

Siyasette bazen tek bir adım çok şey anlatır. Sürekli kullandığınız bir slogan, baş tacı ettiğiniz bir sembol, hep yanınızda tuttuğunuz veya yanınıza almaya çalıştığınız bir kişi, görüştüğünüz bir çevre, vb bir açıdan sizin siyasette takip edeceğiniz yolu verir. Tercihiniz o kadar güçlüdür ki, çok laf tüketmenize, yoğun bir çaba sarf etmenize, dağ bayır dolaşmanıza gerek kalmaz; tek başına o tercih sizin haritanızı ortaya serer. 

Diğer taraftan böylesine adımlar, sizi izleyenlerin, ne yapıp edeceğinizi gözleyenlerin de size olan bakışını belirler. İnsanların sizin hakkınızda belli bir meselede bir kanaatleri varsa, o adımınızla ya o kanaatlerin gözden geçirilmesini ve yeni bir değerlendirmeye tâbi tutulmasını sağlarsınız veya o kanaatlerini kökleştirirsiniz. Eğer o kanaat müspet ise ne ala; yok menfi ise, o vakit yandı gülüm keten helva!

Sedat Edip Bucak, bu meyanda, sembol bir isim! O, bir “aşiret reisi” denip geçilebilecek bir şahıs değil; o bir “marka” ve bu marka herkese çok şey anlatır, özellikle de Kürtlere. Genel Türkiye kamuoyu Bucak’ı daha ziyade Kasım 1996’da Balıkesir-Susurluk’ta meydana gelen trafik kazası ile tanır. “Mafya-siyaset-devlet” üçgenini açığa çıkaran bu kazadan sağ çıkan tek kişi olan Bucak, devlet merkezli karanlık ilişkilerin göbeğinde yer alır. Kürtler için ise Sedat Bucak ismi, Mehmet Ağar ile özdeşleşen 1990’ları hatırlatır; Kürtlere reva görülen baskıyı ve kendini hukukla bağlı saymayan bir devletin ne kadar zalimleşebileceğini sembolize eder.

Hülasa Bucak adı; Türkiye’nin geneli için muteber değil ve Kürtlerin hafızasında da meşum bir şöhrete sahip; yani iki yönden de arıza içeriyor. Kendisi de bunun farkında olduğundan, Susurluk’tan sonra bir nevi perde gerisini çekildi ve ismini toplum nezdinde unutulmaya bıraktı.

Akşener, Kürtlere ne diyor?

Fakat Bucak, geçen hafta gömüldüğü sessizlikten çıktı; Urfa-Siverek’i ziyaret eden İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener, partinin kurmaylarını yanına alarak Bucak ile görüştü. Serbestiyet’te yer alan habere göre, bu görüşmede Bucak ve ailesinin İYİ Parti’ye katılması ve seçimlere İYİ Parti’nin Urfa listesinde birinci sıranın Bucak veya kardeşine verilmesi konuşuldu.

Akşener’in bu adımı, demin bahsi edilen siyasetteki belirleyici adımlardan biri; zira bu ziyaret İYİ Parti’nin Kürt meselesine dair tasavvurunu bütünüyle aşikâr ediyor. “Akşener Kürtlere ne diyor?” sorusuna cevap vermek için artık İYİ Parti’nin saatlerce dil dökmesine ve hatta sayfalar dolusu raporlar-kitaplar yazmasına gerek yoktur; çünkü cevap artık bellidir, Akşener’in Bucak ile verdiği fotoğraftır.

Bucak ile yakınlaşmak ve onu partisinin bir parçası kılmak, kendi başına bir siyasettir; onunla birlikte olmak, başka söze hacet bırakmayacak derecede kesin bir siyasi duruşu temsil eder. Fakat siyasetini netleştiren bu tercihinin Akşener ve partisi için büyük bir handikap taşıdığını da belirtmek gerekir. Üç açıdan:

Köşe bucak kaçmak

Birincisi; kentleşme, orta sınıflaşma, okullaşma ve benzeri dinamiklerin tesiriyle Kürt sosyolojisinde de büyük bir değişim yaşanıyor. Dolayısıyla Kürtlerin kapısını eski anahtarla açmaya çalışmak başlı başına büyük bir hataya işaret ediyor. Kürtleri halen “aşiret” kavramı üzerinden okumak, Kürt seçmenlerin oylarını aşiret ve büyük aileler üzerinden kendine çekmeye çalışmak, bir garabet. Bucak ve benzeri aktörlerin belki lokal düzeyde zayıf bir etkileri olabilir ama bunun genel eğilimi belirleme ihtimali yok.    

İkincisi, İYİ Parti, Kürt seçmenlere ulaşmada zaten son derece sıkıntılı bir parti; nitekim RAWEST’in Diyarbakır, Van, Urfa ve Mardin’i kapsayan son araştırmasında, İYİ Parti’nin bu dört ildeki oyu % 2.1 olarak çıkmıştı. Kürt seçmenlerin büyük bir çoğunluğu için kirli ve kanlı dönemleri simgeleyen Bucak gibi isimlerle içli dışlı olmak, İYİ Parti için Kürtlerle zaten var olan mesafeyi büyütmekten ve sıkıntıyı artırmaktan başka bir netice vermez. Akşener, Bucak ile birlik olduğunda Kürtlerin kendisinden köşe bucak kaçacağından emin olabilir.        

Üçüncüsü ise, bizzat Akşener’in şahsıyla ilgili; zira içişleri bakanlığı yaptığı dönemle ilgili olarak Akşener hakkında birçok iddia dile getiriliyor ve Akşener’in Türkiye’nin karanlık günlerinin önde gelen aktörlerinden biri olduğu dillendiriliyor. Bucak ile poz vermek, Akşener’in gündeme gelmesini istemediği bu dönemi sahiplendiği anlamına geliyor.

Bucak ile kol kola giren bir Akşener’in bundan böyle “temiz ve demokratik bir siyaset”ten bahsetmesi, ancak bir ironi olabilir!

Kaynak: Serbesiyet

https://serbestiyet.com/gunun-yazilari/bucak-ile-kol-kola-temiz-ve-demokratik-103457/

Kurdistan Haberleri

Üçüncü Dünya Savaşı - Arzu Yılmaz*
Eğer Danielle Mitterrand bugün burada olsaydı
Myles Caggins: Kürdistan petrolünün yeniden ihracatı için birçok adım atıldı
Dersim ve Ovacık belediyelerine kayyum atandı
Mesud Barzani: Her türlü barış girişimine destek veriyoruz